על זכות-הביטול של עסקת-מכר מרחוק באמצעות קישורית ייעודית בדף אינטרנט

לפני מספר שנים תוקן חוק הגנת-הצרכן ונוספה לו הוראה חשובה, שמאפשרת לצרכנים לבטל ביתר קלות עסקה שבוצעה באינטרנט. לפי התיקון לחוק, עוסקים נדרשים ליצור קישור (link) ייעודי בדף הראשי של אתר האינטרנט, שיהיה בולט וברור, ושבאמצעותו ניתן יהיה לשלוח הודעת ביטול לגבי עסקה שבוצע באתר האינטרנט.

התיקון לחוק נולד על רקע המציאות המקומית, שבה ביטולה של עסקה, בייחוד עסקת 'מכר מרחוק' (שבוצעה באופן מקוון), נעשה מסובך, ארוך ומתיש, כזה שמקשה על הצרכנים להתמודד עם כוחו העדיף של בית-העסק. 

מכוח התיקון, עוסק חייב לאפשר לצרכן שזכאי לבטל עסקה, לעשות זאת באמצעות משלוח הודעת ביטול לעוסק במספר דרכים המפורטות בחוק. לצורך כך, העוסק חייב לגלות לצרכן, בכתב, מהן הדרכים למסירת הודעת ביטול ומהם פרטי ההתקשרות הנוגעים לכל אמצעי ביטול. העוסק יכול מסור מידע כזה, בין היתר, בחשבונית, בקבלה או בהודעת תשלום. אם יש לעוסק אתר אינטרנט – עליו למסור את המידע הזה בדף הראשי של האתר, או בסמוך לקישור הייעודי שמופיע באתר האינטרנט ומאפשר את ביטול העסקה.

כך למשל, ניתן לבטל עסקה שבוצע באופן מקוון בטלפון, בהודעה בעל פה במקום העסק (אלא אם נקבע בחוק שביטול העסקה יבוצע בכתב), בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקס (אם יש לעוסק).

כאמור, ביטול עסקה עם עוסק שמפעיל אתר אינטרנט באמצעותו מבצועות עסקאות מולו, חייב על פי החוק, ליצוֹר בדף הראשי של אתר האינטרנט שלו, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול. הקישור הייעודי חייב להיות ממוקם באופן מובלט וברור.

להבנתנו, עוסק יעמוד בדרישות החוק אם יקיים מספר דרישות בסיסיות הנוגעות לקישור הייעודי: ראשית, הקישור הייעודי בולט, קל להבחנה וברור במראהו ומטרתו (ביטול עסקה) ברורה לקורא; שנית, הקישור הייעודי ימוקם בדף הראשי של אתר-האינטרנט (במיקום הנצפה ביותר בידי-הצרכן או המזוהה ביותר עם בית-העסק המקוון מבין שלל חלקיו של האתר), באופן שיאפשר לצרכן 'להצליח' לאתר את הקישור הייעודי בקלות יתירה, ללא שיסתבך במבוך דפים ולשוניות הממלאים את אתרי האינטרנט. שלישית, הקישור חייב לאפשר פעולה מקוונת של 'ביטול עסקה', בלי לערב בינה לבין פעולות מקוונות אחרות. רביעית, הקישור הייעודי, לאחר שהופעל, נדרש לאפשר תוצאה ייעודית יעילה ומהירה והיא, ביטול העסקה.

עמידה בכל אלה, תגשים את מטרת תיקון זה בחוק הגנת הצרכן, קרי, גישה קלה ותפעול 'ידידותי' של פעולת הביטול המקוון (בדיוק כפי שקל להתקשר עם העוסק, צריך שיהיה קל להתנתק ממנו). כבר נקבע לא אחת בפסיקה, כי אם קישור ייעודי מחייב רצף ארוך של פעולות מקוונות, מהן כאלה שאינן קשורות לביטול העסקה, הוא אינו עונה לדרישת החוק. לאחרונה נפסק, שהקישור הייעודי חייב לפעול בכל שלב של העִסקה, ואין זה משנה אם הסחורה שנרכשה מצויה עדיין במחסן של בית-העסק או שהיא עברה אל חברת-השליחויות, או אפילו שהיא כבר עברה לידיו של השליח שנמצא בדרכו לבית-הלקוח.

הדרישה הסטאטוטורית לגבי קישור ייעודי באתרי האינטרנט, הם נסיון חשוב לאזן במעט את חוסר השוויון ביחסי הכוחות. לכן, טוב יעשו עוסקים אם יקפידו על הטמעת 'קישור ייעודי' העומד בדרישות המוצגות בראשית המאמר, במיוחד לאור המציאות הנוכחית בה הפרה של סעיף כזה או אחר בחוק הגנת הצרכן, משמשת בידי צרכנים רבים עילה להגשת תביעות ייצוגיות, במקרה זה, בשם אותם צרכנים שנמנעה מהם הגישה לאותו קישור ייעודי לביטול עסקה מקוונת, ואולי, גם בשל הנזקים שנגרמו לאותם צרכנים.

מכירת נכס מקרקעין באמצעות 'מכרז הולנדי'

מכירת נכס באמצעות מכרז הינה שיטה נפוצה ופשוטה יחסית שיתרונות רבים בצידה. בשוק הנדל"ן קיימות גרסאות שונות לשיטת המכר באמצעות מכרז. אחת הגרסאות הפחות מוכרות הינה שיטת המכרז היורד המכונה גם "מכרז הולנדי

התחדשות עירונית - עכשיו יותר מתמיד

כשאבק המלחמה ישקע לא מן הנמנע שנשוב לעסוק גם בסוגיות החברתיות ובמשבר הדיור בישראל.  בעיית הדיור בישראל מחייבת מחשבה ופתרון "מחוץ לקופסא" .

בית המשפט מצמצם את אחריות הקבלנים בפרויקטים של פינוי בינוי

פרויקט תמ"א 38 הפך להיות יותר ויותר נפוץ בערים במרכז הארץ, דיירים אשר מעוניינים לשפר את רמת מחייתם פונים לקבלן שבתמורה להשבחת הנכסים שלהם מקבל היתרי בניה על גג המבנה או לחילופין בפרויקטים של תמ"א 38 (2) הורסים את המבנים הקיימים ותחתיהם מקימים מבנים חדשים בעלי מספר יחידות דיור גדול יותר.

על זכות-הביטול של עסקת-מכר מרחוק באמצעות קישורית ייעודית בדף אינטרנט

לפני מספר שנים תוקן חוק הגנת-הצרכן ונוספה לו הוראה חשובה, שמאפשרת לצרכנים לבטל ביתר קלות עסקה שבוצעה באינטרנט. לפי התיקון לחוק, עוסקים נדרשים ליצור קישור (link) ייעודי בדף הראשי של אתר האינטרנט, שיהיה בולט וברור, ושבאמצעותו ניתן יהיה לשלוח הודעת ביטול לגבי עסקה שבוצע באתר האינטרנט.

התיקון לחוק נולד על רקע המציאות המקומית, שבה ביטולה של עסקה, בייחוד עסקת 'מכר מרחוק' (שבוצעה באופן מקוון), נעשה מסובך, ארוך ומתיש, כזה שמקשה על הצרכנים להתמודד עם כוחו העדיף של בית-העסק. 

מכוח התיקון, עוסק חייב לאפשר לצרכן שזכאי לבטל עסקה, לעשות זאת באמצעות משלוח הודעת ביטול לעוסק במספר דרכים המפורטות בחוק. לצורך כך, העוסק חייב לגלות לצרכן, בכתב, מהן הדרכים למסירת הודעת ביטול ומהם פרטי ההתקשרות הנוגעים לכל אמצעי ביטול. העוסק יכול מסור מידע כזה, בין היתר, בחשבונית, בקבלה או בהודעת תשלום. אם יש לעוסק אתר אינטרנט – עליו למסור את המידע הזה בדף הראשי של האתר, או בסמוך לקישור הייעודי שמופיע באתר האינטרנט ומאפשר את ביטול העסקה.

כך למשל, ניתן לבטל עסקה שבוצע באופן מקוון בטלפון, בהודעה בעל פה במקום העסק (אלא אם נקבע בחוק שביטול העסקה יבוצע בכתב), בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקס (אם יש לעוסק).

כאמור, ביטול עסקה עם עוסק שמפעיל אתר אינטרנט באמצעותו מבצועות עסקאות מולו, חייב על פי החוק, ליצוֹר בדף הראשי של אתר האינטרנט שלו, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול. הקישור הייעודי חייב להיות ממוקם באופן מובלט וברור.

להבנתנו, עוסק יעמוד בדרישות החוק אם יקיים מספר דרישות בסיסיות הנוגעות לקישור הייעודי: ראשית, הקישור הייעודי בולט, קל להבחנה וברור במראהו ומטרתו (ביטול עסקה) ברורה לקורא; שנית, הקישור הייעודי ימוקם בדף הראשי של אתר-האינטרנט (במיקום הנצפה ביותר בידי-הצרכן או המזוהה ביותר עם בית-העסק המקוון מבין שלל חלקיו של האתר), באופן שיאפשר לצרכן 'להצליח' לאתר את הקישור הייעודי בקלות יתירה, ללא שיסתבך במבוך דפים ולשוניות הממלאים את אתרי האינטרנט. שלישית, הקישור חייב לאפשר פעולה מקוונת של 'ביטול עסקה', בלי לערב בינה לבין פעולות מקוונות אחרות. רביעית, הקישור הייעודי, לאחר שהופעל, נדרש לאפשר תוצאה ייעודית יעילה ומהירה והיא, ביטול העסקה.

עמידה בכל אלה, תגשים את מטרת תיקון זה בחוק הגנת הצרכן, קרי, גישה קלה ותפעול 'ידידותי' של פעולת הביטול המקוון (בדיוק כפי שקל להתקשר עם העוסק, צריך שיהיה קל להתנתק ממנו). כבר נקבע לא אחת בפסיקה, כי אם קישור ייעודי מחייב רצף ארוך של פעולות מקוונות, מהן כאלה שאינן קשורות לביטול העסקה, הוא אינו עונה לדרישת החוק. לאחרונה נפסק, שהקישור הייעודי חייב לפעול בכל שלב של העִסקה, ואין זה משנה אם הסחורה שנרכשה מצויה עדיין במחסן של בית-העסק או שהיא עברה אל חברת-השליחויות, או אפילו שהיא כבר עברה לידיו של השליח שנמצא בדרכו לבית-הלקוח.

הדרישה הסטאטוטורית לגבי קישור ייעודי באתרי האינטרנט, הם נסיון חשוב לאזן במעט את חוסר השוויון ביחסי הכוחות. לכן, טוב יעשו עוסקים אם יקפידו על הטמעת 'קישור ייעודי' העומד בדרישות המוצגות בראשית המאמר, במיוחד לאור המציאות הנוכחית בה הפרה של סעיף כזה או אחר בחוק הגנת הצרכן, משמשת בידי צרכנים רבים עילה להגשת תביעות ייצוגיות, במקרה זה, בשם אותם צרכנים שנמנעה מהם הגישה לאותו קישור ייעודי לביטול עסקה מקוונת, ואולי, גם בשל הנזקים שנגרמו לאותם צרכנים.

מכירה במעין מכרז באמצעות בא-כוח- דרך החדשה למכירת דירות ונכסי נדל"ן

מוכרים נכס או מגרש? רוצים להשיג עבורם מחיר גבוה? ישנה דרך המציעה תהליך שונה מהמקובל, יעיל, חסכוני ופשוט למכירת הנכס, וחשוב מכול – תוך מקסום שווי הנכס. לתהליך קוראים 'הזמנה להציע הצעות' או 'מכירה במעין מכרז באמצעות בא-כוח'.

המדריך השלם למשכיר דירה

במדריך זה, נקח אותך צעד צעד לאורך כל הדרך, החל מהרגע שבו החלטת להשכיר את הדירה שברשותך, נמשיך לשלב שבו השוכרים ייכנסו בשעה טובה לדירה, וכמובן נסיים בשלב שבו השוכרים מסיימים את תקופת השכירות ומחזירים לרשותך את הדירה כשהיא במצב טוב ותקין, וכמובן כשהיא נקייה מחובות.

ספיר, שטורם ושות', משרד עורכי דין

ספיר, שטורם ושות' הינו משרד בוטיק בתחום המקרקעין, פרי חבירתם של עורכי דין בעלי ניסיון ייחודי ומגוון בכל תחומי המקרקעין בישראל. 
שירותיו של המשרד נשענים על מיומנות רב תחומית שנרכשה על ידי שותפיו המייסדים בפעילות רבת שנים, תוך עיסוק אינטנסיבי בכל רבדיו של תחום המקרקעין. 
שותפי המשרד מעניקים ללקוחותיהם ליווי משפטי אישי, תוך דגש על הנעת הליכים ויעילות לצד יסודיות מקיפה ומתן פרספקטיבה עסקית-ניהולית בהתאם לצרכי הלקוח.